Γρήγορη αναζήτηση

Δευτέρα, 22 Φεβρουαρίου 2016

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

κυβέρνηση επιχειρεί να διασπάσει τον αγροτικό αγώνα για να επιβάλει την αντιαγροτική της πολιτική

Δημοσιεύτηκε στις: 21, Φεβ 2016

Η μαζική  κάθοδος της αγροτιάς στην Αθήνα και το μεγάλο συλλαλητήριο της προπερασμένης Παρασκευής στο Σύνταγμα, με τη συμμετοχή και χιλιάδων εργαζομένων, δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα στην κυβέρνηση, που πίστευε στη λήξη των κινητοποιήσεων λόγω των εποχιακών αγροτικών εργασιών, ή λόγω των αντιθέσεων που υπάρχουν μέσα στους κόλπους της αγροτιάς, τις οποίες πυροδοτεί παντοιοτρόπως.

Ακριβώς λόγω αυτών των διαφοροποιήσεων, και παρά τη διαφαινόμενη επιμονή των αγροτών να συνεχίσουν τους αποκλεισμούς των δρόμων, η κυβέρνηση προσπαθεί να σύρει σε προσχηματικό «διάλογο», όσους «έχουν να καταθέσουν προτάσεις». Και προφανώς, τόσο οι προτάσεις των αγροτών, όσο και οι δήθεν «ευνοϊκές ρυθμίσεις» που ανακοινώνει η κυβέρνηση, υπόκεινται στη σύμφωνη γνώμη των δανειστών, οι οποίοι, όχι μόνο δεν φαίνονται διατεθειμένοι να δεχθούν την οποιαδήποτε τροποποίηση των συμφωνημένων, αλλά προσθέτουν και νέα μέτρα, στη λογική του ότι «τα νούμερα δεν βγαίνουν». Προς τι λοιπόν ο διάλογος; Ήδη, το «πλαίσιο αιτημάτων» που κατέθεσαν οι εκπρόσωποι τόσο της «Πανελλήνιας Συντονιστικής Επιτροπής Αγροτών, Κτηνοτρόφων και Αλιέων» που εκπροσωπούν 60 μπλόκα (με το οποίο όμως διαφωνούν τα μπλόκα της Νίκαιας, Τεμπών, Μικροθηβών, Μελούνας, Γερακαρίου, Προμαχώνα)  όσο και της «Πανελλήνιας Συντονιστικής Επιτροπής», που κατέθεσαν από τις 4 Φλεβάρη οι εκπρόσωποι των μπλόκων Τεμπών και Μικροθηβών που εκπροσωπούν 30 μπλόκα από όλη τη χώρα, 18 αλιευτικούς συλλόγους και έξι ακόμη μαζικούς αγροτικούς φορείς, βρίσκονται στα χέρια του υπουργού ΑΑ&Τ, περιμένοντας την επιστροφή Τσίπρα.
Ωστόσο, επισημαίνοντας ότι το βασικό αίτημα στα υπομνήματα αυτά, είναι: «…η αυστηροποίηση του όρου "κατ' επάγγελμα αγρότης" από το 35% που είναι σήμερα, σε 51% τουλάχιστον, του ετήσιου συνολικού εισοδήματος…» και στη βάση αυτής της ρύθμισης επιζητείται σειρά ευνοϊκών φορολογικών, ασφαλιστικών και άλλων ρυθμίσεων, η κυβερνητική θέση διευκολύνεται, αφού ουσιαστικά κινείται στην ίδια τροχιά. Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα αιτήματα, στα οποία υπάρχει διαφοροποίηση ανάλογα με τις καλλιέργειες, τον κλάδο παραγωγής (κτηνοτρόφοι, γεωργοί, ψαράδες, αγροτουρισμός, κ.α.), κλπ., αυτά σε γενικές γραμμές είναι: 1) η διατήρηση του ΟΓΑ σε αυτόνομο πυλώνα κύριας ασφάλισης των αγροτών και η κάθετη διοικητική και οικονομική διάκριση του σε 2 Ταμεία, 2) η διατήρηση των 7 κατηγοριών ασφάλισης που υπάρχουν σήμερα μόνον για τους «κατ’ επάγγελμα» αγρότες, 3) η εισροή εσόδων 10% από την καταγραφή των περίπου 300.000 μεταναστών με δυνατότητα ασφάλισής τους με εργόσημο, στον ΟΓΑ, 4) η διατήρηση φορολόγησης με συντελεστή 13% για κέρδη από ατομική αγροτική επιχείρηση μόνον για τους «κατ’ επάγγελμα» αγρότες, 5) η επαναφορά του αφορολόγητου των 12.000 € για τους «κατ’ επάγγελμα» αγρότες για το εισόδημα που προέρχεται από αγροτική δραστηριότητα, καθώς και 3.000 για κάθε προστατευόμενο τέκνο, 6) η διατήρηση της προκαταβολής φόρου επόμενου έτους στο 27,5%, 7) η μείωση του ΦΠΑ στα γεωργικά εφόδια για όλους, 8) η ανάπτυξη σύγχρονου συστήματος για μειωμένο φόρο κατανάλωσης πετρελαίου στους «κατ’ επάγγελμα» αγρότες με χρήση δεικτών κατανάλωσής του ανά είδος καλλιέργειας και ανά στρέμμα, 9) η μείωση της τιμής ηλεκτρικής ενέργειας για αγροτική χρήση για τους «κατ’ επάγγελμα» αγρότες, 109) ο αυστηρός κρατικός έλεγχος στις «εναρμονισμένες πρακτικές» της ΚΑΠ στους τομείς εφοδίων και εμπορίας-διακίνησης των αγροτικών προϊόντων, 11) το ετήσιο χρονοδιάγραμμα καταβολής ενισχύσεων-αποζημιώσεων, 12) η αμεση προκήρυξη των μέτρων ΠΑΑ 2014-2020 για την υλοποίηση δράσεων μείωσης του κόστους των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, 13) η υποχρεωτική αναγραφή της χώρας προέλευσης στο γάλα και στα γαλακτοκομικά προϊόντα και η επαναφορά της διάρκειας του φρέσκου γάλακτος στις 7 ημέρες, 14) η ακύρωση του μέτρου επιβολής ειδικού φόρου κατανάλωσης στο κρασί.
★★★
   Επειδή στα υπομνήματα δίνεται έμφαση στην έννοια του «κατ’ επάγγελμα» αγρότη, θα πρεπει να θυμίσουμε πως πρόκειται για συμπλέουσα απαίτηση, για την οποία η κυβέρνηση έχει ήδη αποφανθεί δια στόματος του υπουργού ΑΑ&Τ, Β.Αποστόλου («…Εμείς από την πλευρά μας σε αυτή την συζήτηση βάζουμε το αίτημα της διαφορετικής φορολογικής μεταχείρισης στους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες» στις 10/12/2015, ή ακόμα και του ίδιου του πρωθυπουργού («…Προχωράμε στην επικαιροποίηση του εθνικού Μητρώου αγροτών, ώστε επιτέλους να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε τον κατά κύριο επάγγελμα αγρότη» στις 5/02/2016.  Και έχει ήδη ανακοινωθεί από το υπουργείο ΑΑ&Τ ότι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2016 θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για τον επαναπροσδιορισμό της έννοιας του «κατ’ επάγγελμα» αγρότη, με σκοπό την ευνοϊκή φορολογική και ασφαλιστική τους μεταχείριση. Θυμίζουμε, ότι οι τρεις προϋποθέσεις με τις οποίες προτίθεται να τροποποιήσει το Ν.3874 (ΦΕΚ 151/Α/2010) «Περί Μητρώου Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων» για την ένταξη στο νέο μητρώο, είναι οι εξής: α) τουλάχιστον του 50% του εισοδήματος του από αγροτικές εργασίες, β) επαγγελματική απασχόληση τουλάχιστον κατά το 30% του συνολικού ετήσιου χρόνου εργασίας και γ) ασφάλιση στον ΟΓΑ. Αν τελικά περάσει αυτή η τροποποίηση, τότε, από τους 750.000 παραγωγούς που κάθε χρόνο κάνουν δηλώσεις στο ΟΣΔΕ (Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου) και πληρώνονται τις κοινοτικές ενισχύσεις από τον ΟΠΕΚΕΠΕ (Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων, Προσανα­τολισμού και Εγγυήσεων), εκτιμάται ότι στο Μητρώο των «κατά κύριο επάγγελμα» θα ενταχθούν περίπου μόνον 250.000 αγρότες. Γι’ αυτούς, όπως δηλώνει η κυβέρνηση, θα θεσπιστεί αφορολόγητο όριο για το οικογενειακό εισόδημα, θα υπάρξει μεγαλύτερη ανταποδοτικότητα μεταξύ ασφαλιστικών εισφορών και παροχών και θα υπάρξει αυξημένη μοριοδότηση για την συμμετοχή τους στο νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Ακόμη θα θεσμοθετηθούν οικογενειακές αμοιβές για τις αγροτικές εργασίες ενώ θα συμπεριληφθεί στα έξοδα η αγορά γεωργικών μηχανημάτων και άλλων πάγιων εξόδων για την παραγωγή. Ποιο είναι λοιπόν το συμπέρασμα που βγαίνει από τις παραπάνω διαπιστώσεις;
Ότι η κυβέρνηση πέρα από την προσωρινή αυτονομία του ΟΓΑ, ή τη χρονική μετατόπιση της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών, δεν έχει και δεν μπορεί να δώσει τίποτα παραπάνω, πέρα από την επιβαλλόμενη από τα ξένα κέντρα, αύξηση του ποσοστού των εισοδηματικών κριτηρίων για το χαρακτηρισμό του «κατ’ επάγγελμα» αγρότη. Ό,τι ακριβώς ζητάνε τα κατατεθειμένα «πλαίσια αιτημάτων». Γιατί για τα υπόλοιπα αιτήματα ούτε λόγος να γίνεται, αλλά ούτε οι αγροτικές ηγεσίες χαλιναγωγούμενες από τα πολιτικά κόμματα της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ είναι διατεθειμένες να προχωρήσουν σε «ρήξεις» -πέρα από φασιστικές μεθόδους της «Χρυσής Αυγής»- για τα θέματα αυτά.
★★★
   Συνεχίζοντας την ύπουλη αντιαγροτική της πολιτική, η συγκυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, επιχειρεί δια στόματος είτε του υφυπουργού Εξωτερικών, Δ.Μάρδα, να πείσει πως οι αγροτικές κινητοποιήσεις «πλήττουν ευθέως την οικονομία», είτε του υφυπουργού Υποδομών, Π.Σγουρίδη (ο οποίος υπέβαλλε την παραίτησή του την περασμένη Τετάρτη), να εμφανίσει τους αγρότες ότι βγήκαν στους δρόμους «χωρίς να ξέρουν τι ζητάνε», είτε του υφυπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Γ.Μπαλάφα, ότι «Ο αγρότης σήμερα δεν είναι ο αγρότης του προηγούμενου αιώνα, της περιόδου του Μαρίνου Αντύπα (…) είναι επιχειρηματίες», είτε τέλος του υπουργού ΑΑ&Τ, Β.Αποστόλου, να τονίζει ότι η επιτροπή αγροτών που θα συναντήσει τον πρωθυπουργό θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν «πιο αντιπροσωπευτική». Όλοι τους σπεκουλάρουν πάνω στο γνωστό θέμα της διαστρωμάτωσης της αγροτιάς, όπου ένα 10% επιζητά προνόμια σε βάρος του 90% που αποτελεί τον κορμό της φτωχομεσαίας αγροτιάς. Μάλιστα στην αποτύπωση των αιτημάτων του αυτό το στρώμα που εκφράζει τα συμφέροντα των γεωργικών επιχειρήσεων, των αγροδιατροφικών αλυσίδων, των τραπεζών που στηρίζουν την Γεωργία, των μεγαλοαγροτών, κλπ. οικονομικά ισχυρότερων τμημάτων των αγροτών, πιέζει για αύξηση του παραπάνω εισοδηματικού κριτηρίου ακόμη και στο 70% του ετήσιου εισοδήματος!
   Διευρύνοντας σκόπιμα την ταξική διαφοροποίηση που υφίσταται μέσα στην αγροτιά, η κυβέρνηση Τσίπρα, ενώ γνωρίζει πολύ καλά τα ελάχιστα αιτήματα επιβίωσης (όπως λ.χ. το αφορολόγητο των 12.000 €, προσαυξημένο κατά 3.000 € για κάθε παιδί, την κατάργηση των τεκμηρίων, την απαγόρευση των κατασχέσεων για χρέη στις τράπεζες, τη μείωση του κόστους παραγωγής με κατάργηση του ΦΠΑ για το πετρέλαιο, κ.ά.) της συντριπτικής πλειοψηφίας της αγροτιάς, αρνείται επίμονα να τα ικανοποιήσει, ακολουθώντας τόσο την πολιτική των Μνημονίων, όσο και της ΚΑΠ 2014-2020.
Θυμίζουμε, πως πάγιος στόχος της ΕΕ είναι η μείωση των κονδυλίων στη Γεωργία (που απορροφούν το 52% του κοινοτικού Προϋπολογισμού) που σημαίνει και τη μείωση του αγροτικού πληθυσμού σε ένα 3-4%. Αυτό το στόχο υπηρετεί η κυβέρνηση των Α.Τσίπρα-Π.Καμμένου, με το ξεπέταγμα από την αγροτική δραστηριότητα, όσων δεν πληρούν τα κριτήρια του «κατ’ επάγγελμα» αγρότη, δηλ. των χιλιάδων φτωχομεσαίων αγροτικών νοικοκυριών.
Εργαλεία γι’ αυτή την καταστροφική πολιτική σε βάρος της πλειοψηφίας των αγροτών είναι και το Ασφαλιστικό και το Φορολογικό και όλη συλλήβδην η μνημονιακή πολιτική των χαρατσιών, των κατασχέσεων και των πλειστηριασμών, όλο το πλαίσιο της αγροτοκτόνας ΚΑΠ που εφάρμοσαν μέχρι κεραίας όλες οι μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις για να φτάσουν, η ελληνική γεωργία-κτηνοτροφία-αλιεία στο σημερινό τους κατάντημα.
Εξ άλλου όλη η ιστορία του δήθεν «διαλόγου», που επιχειρεί η συγκυβέρνηση, δεν έχει και δεν μπορεί να προσφέρει, πέρα από «καθρεφτάκια και χάντρες». Το περιβόητο «σχέδιο» που επεξεργάζεται η κυβέρνηση για την «ελάφρυνση των ασφαλιστικών και φορολογικών επιβαρύνσεων των αγροτών», βασίζεται στη μεγαλύτερη μεταβατική περίοδο για την εφαρμογή της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών των αγροτών από το 7% στο 20%, και  τη διατήρηση της «αυτονομίας» του ΟΓΑ ή την Ασφάλιση σε χαμηλότερη κατηγορία για το διάστημα αυτής της μεταβατικής –πιθανόν 3χρονης-  περιόδου, τροποποιήσεις δηλαδή που σε τίποτα δεν αλλάζουν το περιεχόμενο των μέτρων και την αντιαγροτική τους προοπτική. Πιο συγκεκριμένα:
1) Προτείνει «προαιρετικές» εκπτώσεις στις ασφαλιστικές εισφορές, οι οποίες όμως θα επιφέρουν αντίστοιχη μείωση στην («εθνική» και «ανταποδοτική») σύνταξη! Με λίγα λόγια, «δώρο, άδωρο»!
2) Προτείνει τη δυνατότητα διατήρησης της αυτονομίας του ΟΓΑ για μια μεταβατική περίοδο, εξαιρώντας τον (για τη μεταβατική περίοδο) από τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).
3) Προτείνει την επιμήκυνση της μεταβατικής περιόδου αύξησης των εισφορών των αγροτών, δηλ. σε 12% το 2017, 14% το 2018 και 20% το 2019, αντί για 14%, 17% και 20% για την αντίστοιχη τριετία.
4) Προτείνει εργόσημο για την αγρότισσα και τα άλλα μέλη της οικογένειας –δηλ. ασφάλιση με βάση το εργόσημο και όχι το φορολογητέο εισόδημα του καθενός- αλλά και για τους αλλοδαπούς εργάτες «μαύρης» εργασίας. Θυμίζουμε, πως το Ν/σ προβλέπει πως στην περίπτωση οικογενειακής αγροτικής εκμετάλλευσης στην οποία απασχολείται η σύζυγος και τα ενήλικα παιδιά, ως φορολογητέο εισόδημα καθενός από αυτούς λαμβάνεται το κατώτατο ασφαλιστέο εισόδημα δηλ. το 80% του κατώτατου μισθού, σήμερα 468 €.
5) Προτείνει τον ορισμό του «κατά κύριο επάγγελμα» αγρότη για την εγγραφή στο Μητρώο Αγροτών και την απόκτηση «κάρτα αγρότη». Υπό επεξεργασία βρίσκονται ρυθμίσεις για τις προϋποθέσεις ορισμού του κατά κύριο επάγγελμα αγρότη και διαχωρισμού τους από τους ετεροεπαγγελματίες, με στόχο οι πρώτοι να έχουν ευνοϊκότερη μεταχείριση σε Φορολογικό, κλπ.
   Τέλος, να προσθέσουμε πως η προσπάθεια της κυβέρνησης να αξιοποιήσει τη διακομματική Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, για να εγκλωβίσει τους αγρότες σε ένα διάλογο-απάτη, εξελίχθηκε σε φιάσκο αφού από τους 20 φορείς αγροτών που είχαν κληθεί να συμμετάσχουν, δεν εμφανίστηκε κανείς, με αποτέλεσμα η προγραμματισμένη συνεδρίαση της περασμένης Δευτέρας, ματαιώθηκε.
★★★
   Παρά τις διχαστικές τάσεις που έχουν παρατηρηθεί, τόσο από τους από αυτούς που σπεύδουν στο «διάλογο» με την κυβέρνηση και σε αυτούς που αρνούνται την οποιαδήποτε επαφή πριν αποσυρθούν τα επίμαχα Ν/σ, το γεγονός είναι ότι μέχρι στιγμής, η αγροτιά στο σύνολό της παραμένει στα μπλόκα, συνεχίζοντας τις κινητοποιήσεις και τις παράπλευρες δράσεις, αλλά και εντάσεις.
 Ήδη, η νέα εθνική οδός Κορίνθου-Αθήνας αλλά και η παλαιά, έχουν κλείσει επ’ αόριστον, ενώ κλειστά επ’ αόριστον παραμένουν τα Τέμπη, τα Μάλγαρα στη Θεσσαλονίκη, τα Κερδύλλια και ο κόμβος Νησελίου στην Εγνατία οδό. Παραμένουν στα μπλόκα οι αγρότες της Πελοποννήσου και κάθε απόγευμα κλείνουν ξανά τους δρόμους.